انسان  ارزش شیر و فرآورده های شیر را به عنوان غذایی نه تنها برای افراد جوان بلکه برای بزرگسالان نیز شناخته است. این نوشیدنی سالم و مغذی روزانه است که در سراسر جهان و توسط افراد در هر سنی مصرف می شود. بیش از ۶ میلیارد نفر در سراسر جهان شیر و فرآورده های شیر مصرف می کنند. اکثر آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.

. در دامداری و دام/ روری ها به ویژه در سیستمهای  مدرن  تولید شیر خام و دامداری های صنعتی  ، داروهای ضد میکروبی برای اهداف درمانی و پیشگیری کننده  به میزان زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. پنسیلین ها ، تتراسایکلین ها ، سولفونامیدها و آمینوگلیکوزیدها به میزان زیادی در یشتر در  دام های  شیرده استفاده می شوند ، باقی مانده های آنتی بیوتیکی موجود در شیر از آن جهت که شیر به طور گسترده توسط نوزادان ، خردسالان و بزرگسالان در سراسر جهان مصرف می شود ، نگرانی های بهداشت عمومی زیادی دارد. باقیمانده های مواد  آنتی باکتریال ممکن است خطرات سلامتی دارویی ، سم شناسی ، میکروبیولوژیکی و سیستم ایمنی برای انسان ایجاد کند. اثرات سوء حاد و مزمن احتمالی باقیمانده های آنتی بیوتیکی مانند انتقال باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک به انسان ، خود ایمنی ، سرطان زایی (سولفامازازین ، اکسی تتراسایکلین) ، جهش زایی ، نفروپاتی (آسیب شدید کلیه ) (جنتامایسین) ، سمیت کبدی ، اختلالات تولید مثل ، سمیت مغز استخوان (کلرامفنیکلول) . آلرژی (پنی سیلین).در اثر مصرف شیر آلوده به مواد آنتی بیوتیک در مصرف کنندگان مشاهده  شده است. بنابراین قبل از تولید هر فراورده شیر بایر اطمینان حاصل نمود که شیر عاری از بقایای آنتی بیوتیک های دامی است .

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • ماندانا فاموری
    2 می 2020 2:56 ب.ظ

    با تشکر از مطالب مفیدی که برای ما به اشتراک می گذارید…
    جناب مهندس تاثیر آنتی بیوتیک ها در صنعت لبنیات از دیدگاه تکنولوژی باید برای صنعتگر اهمیت بیشتری داشته باشد یا از لحاظ تغذیه ای‌؟ چرا که گاهی تصور بر این است صنعتگران غذا به فکر سلامت مصرف کننده نیستند

    پاسخ
    • سلام خانم مهندس ‌گرامی
      از پیگیری مطالب به وسیله حضرتعالی سپاسگزارم.
      آنتی بیوتیک در مقادیر مختلف تاثیر و تظاهرات مختلفی نشان میدهد. برخی از این تظاهرات برای تولید کنندگان به ویژه تولید کنندگان کوچک کم اهمیت یا بی اهمیت است. همچنین ابزارهای تشخیص نوع و میزان آنتیک بیوتیک نیز مهم است. برخی از تولید کنندگان فقط آن بخشی از آنتی بیوتیک را جستجو و کنترل می کنند که به محصول ممکن است آسیب بزند و نگران سلامت مصرف کننده به ویژه مقاوم شدن به آنتی بیوتیک نیستند.
      در دنیا بسیار مرسوم است که سازمان های مسئول سلامت به صورت مستقل مواد مضر برای سلامتی مصرف کنندگان را در ماده خام یا محصول آماده مصرف جستجو می کنند و به و گزارش می کنند

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست