مواد غذایی تراریخته

  1. خانه
  2. وبلاگ
  3. مواد غذایی تراریخته

غذاهای اصلاح شده ژنتیکی،(Genetically modified foods(GMO (غذاهای تراریخته) به طور بالقوه می توانند بسیاری از مشکلات گرسنگی و سوء تغذیه را در جهان برطرف نمایند. غذاهای تراریخته با افزایش بازده و کاهش اعتماد به سموم شیمیایی و علف کش ها، به حفظ محیط زیست کمک می کنند. اما با توجه به اینکه فناوری مهندسی ژنتیک بسیار قدرتمند است، باید با احتیاط عمل کرد تا از عواقب نامطلوب برای محیط اطراف و سلامتی ما جلوگیری شود. غذاهای تراریخته، غذاهایی هستند که از ارگانیسم هایی(عمدتا گیاهان) تولید شده اند که با استفاده از روش های مهندسی ژنتیک تغییراتی را در DNA آنها جهت اهداف زیر ایجاد کرده اند.

 

  1. افزایش مقاومت در برابر شرایط آب و هوای نامساعد(مثلا تولید گوجه فرنگی در خاک شور)، حشرات و آفات در کلیه مراحل داشت،برداشت و انبارداری
  2. تولید محصول بیشتر و با کیفیت بالاتر(مثلا افزایش پروتئین، ویتامین ها و املاح درمواد غذایی)
  3. حفاظت از محیط زیست: شاید برایتان جالب باشد که محصولات زراعی و باغی تراریخته به دلیل مقاومت بیشتر در برابر آفات و نیاز کمتر به سموم و کودهای شیمیایی – چنانکه می دانید بقایای این مواد وارد محیط زیست و چرخه زیستی می شود – از آلودگی محیط زیست جلوگیری می کنند.

عمده موجوداتی (ارگانیسم هایی) که با تغییرات ژنتیکی اصلاح شده اند، عبارتند از:

  • باکتری ها: جهت تولید انواع آنزیم ها، پروتئین و انواع مواد آنتی باکتریال که در حالت معمول این مواد به میزان بسیار کم و با کیفیت پائین به وسیله حیوانات تولید می گردد. یا تولید باکتری هایی که توانایی حذف آلودگی ها، مانند: آلودگی های نفتی در آب را دارند.
  • ویروس ها: جهت تولید واکسن بیماری هایی چون مالاریا، ایدز، تبخال، تب دنگی(عفونتی که توسط ویروس دنگی ایجاد می‌شود. پشه ‌ها عامل منتقل ‌کننده یا پخش ‌کننده این ویروس هستند) و برخی از انواع هپاتیت ویروسی
  • حیوانات (پستانداران، ماهی، حشرات)
  • گیاهان (ذرت، برنج، سویا)

مصرف غذاهای تراریخته ممکن است اشکالاتی را ایجاد نماید:

۱-امکان ایجاد حساسیت های جدید غذایی به ویژه در افراد آسیب پذیر مانند: کودکان، کهنسالان، زنان باردار یا مادران شیرده و افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها دارای نقص است، کامل نیست یا به دلیل قرار داشتن در شرایط خاص، درگیر است.

۲- در هنگام رشد برخی از گیاهان تراریخته موادی شبیه آنتی بیوتیک در آنها تولید می شود که می تواند باعث مقاوم شدن باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها و بنابراین کاهش اثر آنتی بیوتیک ها در هنگام بیماری های عفونی گردد.

16 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • درود برشما جناب آقای مهندس روشن ضمیر بزرگوار
    به درستی حق مطلب رو به جا آوردین، متاسفانه اطلاع رسانیها در جامعه به درستی انجام نمیشه و به نظر هدایت شده میرسه، متاسفانه اونقدر که مردم کشور ما از تراریخته میترسن از باقیمانده سموم و آفت کشها و عوامل سرطانزای اینچنینی که عوامل اصلی در ایجاد خطر برای سلامتی مردم هست ترسی ندارن

    پاسخ
  • محمد حسین کامران آزاد ‌
    30 مارس 2020 12:56 ب.ظ

    مثبت است دیدگاه ما عالی بود ممنون

    پاسخ
  • آقای مهندس روشن ضمیر عزیز، به درستی اشاره فرمودین، متاسفانه اطلاع رسانی در مورد موضوعات اینچنینی به درستی انجام نمیشه و جز ضربه به صنعت و انحراف افکار عمومی از خطرات اصلی سلامت نتیجه دیگه ای نداره
    اونقدر که مردم کشور ما از تراریخته میترسن از باقیمانده سموم و آفتکش که از عوامل اصلی ایجاده مخاطره برای سلامتی هستن ترسی ندارن

    پاسخ
    • جناب دکتر شمس عزیز
      سلام
      از اظهار نظر کارشناسی حضرتعالی سپاسگزارم. بله چنانکه حضرتعالی به درستی اشاره فرمودید، متاسفانه کسی در مورد استفاده وسیع از سموم و خطرات بقایای آن در مواد غذایی که با فرایندهای سالم سازی هم قابل حذف نیستند، اطلاع رسانی کامل و دقیقی انجام نمی دهد. در پست های بعدی در مورد خطرات سموم بحث خواهیم کرد. لطفا اگر در این مورد مطلبی دارید، ارسال فرمایید تا به نام خودتان منتشر شود و مثل همیشه از دانش شما بهره مند شویم.

      پاسخ
  • آیا باز هم پای مافیای تراریخته در میان است؟!
    وزارت بهداشت در اقدامی عجیب، خواستار لغو تبلیغات روغن غیرتراریخته در صداوسیما شد. طبق قانون، تولید و عرضه محصولات تراریخته، تخلف و جرم است. سؤال این است که چرا تبلیغ یک امر قانونی، با برخورد قهرآمیز وزارت بهداشت مواجه می‌شود؟! آیا سایر تولیدکنندگان، محصولات تراریخته را به خورد ملت می‌دهند؟!
    ۱۲فروردین ۹۸-در پی اقدام عجیب وزارت بهداشت

    پاسخ
    • دوست عزیز سلام
      از مطالعه پست و اظهار نظر حضرتعالی سپاسگزارم.
      نه پای چیزی در میان نیست. شما هم اگر مطلب علمی و مستندی دارید، ارسال بفرمایید تا به نام خودتان منتشر شود و ما هم بهره مند شویم.
      استفاده از محصولات و غذاهای تراریخته در هیچ کشوری ممنوع نیست. WHO و FAO برای تولید و استفاده از آن روش های اجرایی و دستورالعمل های متعدد تدوین کرده اند. همچنین اتحادیه اروپا و سازمان بین المللی کدکس، استانداردهای متعدد در این زمینه تدوین کرده اند. از نظر سازمان غذا و دارو (وزارت بهداشت) ایران نیز واردات، تولید و صادرات محصولات و غذاهای تراریخته به شرط درج عبارت تراریخته یا GMO بر روی محصول مجاز است.
      سازمان ملی استاندارد نیز استانداردهای متعددی در این زمینه تدوین کرده و واردات، تولید، مصرف و صادرات را به شرط اعلام به مصرف کننده مجاز اعلام نموده است. جهت اطلاع حضرتعالی برخی از استانداردهای ملی در این زمینه ارسال می گردد.
      استاندارد۱۲۲۶۱: ارزیابی ایمنی غذاهای حاصل از حیوانات تراریخته – سال تصویب: ۱۳۸۸
      استاندارد۵۸۷۲: ارگانیسم های تراریخته به منظور استفاده در محیط ـ تعیین مشخصات بوسیله بیان عملکرد تغییر ژنومی ـ آیین کار
      سال تصویب: ۱۳۸۲
      استاندارد۸۸۱۷: سازواره های تراریخته به منظور استفاده در محیط -تعیین مشخصات به وسیله بررسی تغییر ژنومی -آئین کار سال تصویب: ۱۳۸۵
      استاندارد۹۶۴۴ : راهنمای ارزیابی ایمنی غذاهای حاصل از گیاهان تراریخته سال تصویب: ۱۳۸۶

      پاسخ
  • بابت این پست زیبا بسیار تشکر میکنم
    متاسفانه به دلیل تبلیغات افرادی مثل دکتر کرمی در فضای مجازی خیلی دیدگاه منفی نسبت به این نوع مواد به وجود اومده که این موضوع وظیفه ی شرکتهای تجاری رو دوچندان می کند

    پاسخ
    • نیما جان سلام
      هر کس به شرط مستند و علمی بودن حق اظهار نظر دارد. چنانکه می دانید، پیشرفت علوم حاصل تضارب علمی و مستدل نظرات و دیدگاه های مختلف است.

      پاسخ
  • خلاصه ای مفید از مواد غذایی تراریخته بود_ سپاس گزارم

    پاسخ
  • مهدی بیدخوری
    30 مارس 2020 4:59 ب.ظ

    جناب روشن ضمیر
    ضمن تشکر از اطلاعات ارائه شده، آیا عدم استفاده از سموم در محصول تراریخته به نوعی از مزایای این نوع محصولات محسوب می گردد؟

    پاسخ
    • جناب بیدخوری عزیز سلام
      بله. تولید انبوه غذا و تامین نیاز جمعیت رو به رشد جهان و کاهش نیاز به استفاده از کودها و سموم شیمیایی که متاسفانه دارای بقایای خطرناک خواهد بود از مهمترین مزایای تولید محصولات تراریخته است.

      پاسخ
  • ضمن سپاس ازین مطلب بجای شما جناب اقای مهندس روشن ضمیر عزیز.
    به نظر بنده در مورد محصولات تراریخته در ایران همانند بسیاری از تکنولوژیهای دیگر ،اطلاع رسانی نگردیده و از دید مردم بایک تخلف علمی در عرصه تامین غذا مواجهیم.و متاسفانه بحث غیر تراریخته بودن(البته نه خیلی واقعی)ملعبه و دستاویز تبلیغاتی برخی از تولید کنندگان(مخصوصا اخیرا روغن خوراکی)گردیده.در حالی که اگر قوانین بین المللی برچسبگذاری یا (labeling)در ایران هم رعایت میشد و صداقت و درستی حکم فرما بود با ذکر کلمه غیر تراریخته (non GMO)بر روی محصولات معمولی و برعکس حق انتخاب با مشتری بود.هرچند هنوز مزایای تراریخته بر مضار ان میچربد.مبحث تامین جمعیت روبه رشد کره زمین چاره ای جز افزایش حجم واحد سطح محصولات غذایی نیست.
    ومن الله توفیق

    پاسخ
    • جناب آقای خادمی عزیز سلام
      از مطالعه و درج نظرات ارزشمند حضرتعالی سپاسگزارم. اگر مطلبی در این مورد دارید، ارسال فرمایید تا به نام خودتان منتشر شود.

      پاسخ
  • پرستو رحیم زاده
    31 مارس 2020 6:41 ق.ظ

    درود بر شما
    به نظرم بسیار مطلب مناسب و آگاهی دهنده بود.
    سپاس 👌🙏

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست